St. Feuillien Saison gist

Het Maasland Thuisbrouwers Genootschap (MTG) organiseerde in het verleden jaarlijks een hobbybrouwdag. Tijdens de laatste, alweer twee jaar geleden, was slijterij van Bergen uit Eindhoven aanwezig met een selectie uit hun grote assortiment speciaalbieren. Daar kocht ik een fles St. Feuillien Saison en ik besloot om het gistdepot uit die fles op te kweken om er mijn eigen brouwsel mee te vergisten. Twee jaar later, tijdens mijn vakantie in de Ardennen, vond ik in de supermarkt een zelfde fles St. Feuillien en omdat mijn eerste experiment met dit bier zeer goed bevallen was besloot ik nu tot het zelfde.

Vielsalm 07-26-2011 9-16-21

Er zijn verschillende manieren om het gist depot van een commercieel bier op te kweken voor gebruik in je eigen brouwsels. En iedere hobby brouwer, eigenwijs als we zijn, zweert natuurlijk bij zijn eigen methode. Ik heb dit zelf nog niet zo heel vaak gedaan maar ik denk dat ik als keuken laborant toch een redelijke manier heb gevonden om het tot een succes te brengen.

Na een lange zomerstop en nu mijn voorraad zelf gebrouwen bier flink is geslonken wil ik mijn brouwmateriaal weer van zolder halen en heb ik een brouwdag gepland. Om het gist dat ik wil gaan gebruiken op tijd opgekweekt te hebben moest de fles een week daarvoor worden geopend. Het is van groot belang om zeer hygiënisch te werken zodat er geen besmetting van bacteriën, rondzwevende sporen, wilde gisten of andere gekke beestjes in je brouwsel terecht komen want anders sta je aan het eind zo 20 liter bier door het sifon te kiepen. Ik had dus vooraf wat voorbereidingen getroffen zodat ik na het drinken van 0.75l St. Feuillien in ieder geval geen domme fouten zou maken. Ik heb een waterslot, rubber stop en het plastic rietje van een klein pakje appelsap met een desinfectie middel ontsmet en daarna in een stuk keuken papier gevouwen op het aanrecht gelegd.

De Saison heb ik op mijn gemak gedronken en door de condens op de koude fles kon ik na een tijdje het etiket er zo af pakken. De laatste centimeter met het gist depot heb ik natuurlijk in de fles gelaten en boven het gasfornuis de opening van de fles nog even goed verwarmt om ook die nog enigszins te ontsmetten. Met het gedesinfecteerde rietje heb ik vervolgens een pakje (200 ml) appelsap zonder conserveringsmiddelen in de fles gespoten, de rubberstop met het waterslot geplaatst en ben daarna lekker naar bed gegaan.

P1020653

Twee dagen later, op maandag avond, was de eerste activiteit in het waterslot te zien. Nog niet veel maar het was wel een indicatie dat er levend gist in de fles aanwezig was. Met moutextract heb ik die avond een halve liter wort gemaakt en er bij gegoten. Moutextract is een kant en klaar poeder, een soort halffabricaat waarmee je bier kunt brouwen. Met een prijs van zo'n 10 euro per kilo is dit veel te duur om er een heel batch mee te brouwen en je slaat er ook het maischen mee over. En dat vind ik juist een van de leuke onderdelen van de hobby.

P1020657

Dinsdag avond was het waterslot rustig aan het borrelen en tegen woensdag avond was alle suiker uit het mout verbruikt door het zich steeds vermeerderende gist. Die avond heb ik nog eens een liter wort gemaakt en net als bij de eerste halve liter van maandag heb ik er een halve gram gist voeding aan toegevoegd. De 0.75l fles was inmiddels te klein en daarom heb ik het geheel over gegoten in een petfles. Die had ik van te voren goed schoon gemaakt en net als al het ander materiaal dat de vloeistof raakt ook goed ontsmet.

P1020665

Dit keer was er al genoeg gist in het mengsel aanwezig om snel aan de slag te gaan en binnen een paar uur ging het waterslot dan ook behoorlijk te keer. De donderdag ging voorbij en op vrijdag ochtend was goed te zien dat er geen voedingstoffen meer in de fles aanwezig waren. Het waterslot was in rust en het gist begon zich langzaam op de bodem te verzamelen. De bovenste centimeter van de vloeistof, die je nu eigenlijk bier zou kunnen noemen, werd al enigszins helder. Die avond heb ik de fles met waterslot en al in de koelkast gezet zodat alle gekweekte gist rustig kon bezinken.

Inmiddels is het zondag en heb ik vandaag mijn eigen Saison recept gebrouwen. Het is tijd om het opgekweekte gist toe te voegen aan de 22 liter wort die nu in mijn gistings vat zit. Voorzichtig heb ik vanmiddag het meeste van de vloeistof afgegoten. Sommige collega hobbybrouwers gieten dit gewoon mee in het vat maar omdat ik met appelsap ben begonnen en het mengsel bijna een week in de volle zon heeft gestaan doe ik dit niet. Ik wil namelijk niet dat het de uiteindelijke smaak van mijn bier beïnvloed. Het bezinksel heb ik overgegoten in een kleiner afsluitbare fles om het daarin op kamer temperatuur te laten komen.

P1020669P1020670

Hoe het eindresultaat smaakt weet ik over een week of acht. Je moet nou eenmaal geen haast hebben als brouwer.

http://www.st-feuillien.com/FbieresNL.html
http://nl.wikipedia.org/wiki/Maischen
http://www.mtg-oss.nl/

2 opmerkingen:

  1. Dit vind ik nou leuk, eindelijk een beetje inzicht in de wereld van de hobbybrouwer. Niet alle geheimen prijs geven hé! Even snel een biertje brouwen gaat dus niet, goed bier kost tijd. Ik ben nu al benieuwd naar de smaak ervan, hmmm... acht weken zei je toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gelukkig zijn er maar weinig geheimen onder de hobbybrouwers. We delen alles. Zelfs ons bier :-D

    BeantwoordenVerwijderen